Sousse – Tunesien

3. januar 2023 by Ingen kommentarer

Sidst i april 2019 gik turen for første gang til Tunesien, nærmere bestemt den dejlige ferieby Sousse ved middelhavet. Vi har rejst på alle mulige måder og af meget forskellig længde, men denne gang var vi faldet over en billig charterrejse og det var lige hvad vi trængte til. En uge på et 4-stjernet hotel med All Inclusive virkede tillokkende og da prisen var helt i bund, slog vi til.

Kort transporttid

Tunesien ligger i Nordafrika og det tager kun knap 3½ time at flyve til Monastir lufthavn. Vi skulle lande kl 14.30, så vi havde regnet ud at vi lige kunne nå en tur i poolen inden solen gik ned. Det tager nemlig kun ca knap 30 min at kører til Sousse. Vi rejste med Bravo Tours og for nemheds skyld havde vi valgt deres transfer. Normalt klare jeg den slags selv og fortrød dog også mit valg, for efter let at være kommet gennem paskontrollen og havde fået det obligatoriske gratis visum samlede vi lynhurtigt vores bagage og satte os i den anviste bus. Her ventede vi så utålmodigt over en time på den danske guide. Og så skulle vi stoppe på 4 hoteller inden vi nåede vores hotel, så ingen pool til os den første dag. Så skal du til Sousse, kan jeg anbefale at spare de 190kr vi betalte pr person for transfer og tage en taxi der holder klar i lufthavnen for under 100kr for hele bilen. Så kan du komme afsted med det samme og komme hurtigt frem.

Sousse

Sousse er en rigtig dejlig ferieby med 750.00 indbyggere hvis man tager det hele med. Det gør at det ikke er en by der kun lever af turister, hvilket gør stemningen mere autentisk og man rent faktisk kan opleve det lokale liv og leben. Sousse er en gammel by der er grundlagt i ca 800 f.kr. af fønikerne og har gennem tiden været en vigtig handelsby. Efter Tunesien blev selvstændig og Habib Bourguiba blev Tunesiens første præsident i 1956, satsede Sousse meget på tursimen og der blev bygger mange hoteller og resorts hovedsageligt for arabiske oliepenge. Det gør at Sousse i dag er en meget udviklet tursitby med mange hoteller og muligheder til stort set alle typer rejsende.

Medina

Medinaen i Sousse er den utroligt hyggelige bazar. Medinaen ligger på en bakke og små gyder snoere sig ind og ud mellem hinanden. Vi gik en dejlig tur i medinaen hvor de handlende tilbød alt muligt, hovedsageligt turistdingenoter, tørklæder og kopi tøj-og sko. Vi købte nogle småting som souvenirers og gaver og man skal være klar på at handle om prisen. Som tommelfingerregel skal man give ca 1/3 af den pris de handlende starter med at forlange. Medinaen var tryg at færdes i og hvis du har været i bazargader i Egypten eller Tyrkiet, vil du finde medinaen i Sousse dejligt afslappende. Ingen griber fat i dig og de er væsentlig bedre til at acceptere et nej eller at man bare vil kigge end de meget insistere sælgere i de andre lande.

Overfor pladser ved starten af medinaen ligger der en del cafeer og restauranter og det er her det sker om aftenen.

Vejret

Vi var afsted i slutningen af april/starten af maj og vejret var fint. Temperaturen lå på 20-25 grader, hvilket var fint når vi skulle ligge ved poolen og bare hygge. Om aftenen var det fint med en trøje. På forhånd var jeg lidt bekymret for pooltemperaturen så havde sikret mig at hotellet havde en opvarmet indendørs pool. Men den udendørspool var fin. Lidt ligesom i svømmehallen. Koldt når man skal i, men fin når man først er kommet under. Den indendørs pool var dejlig varm, men var eller ret kedelig så vi brugte tiden ved den udendørs pool.